icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
RM_verneB.jpg
Socialpædagogerne mener

Vi har et vigtigt ansvar

Ja, love og regler skurrer indimellem mod pædagogisk praksis og mod ’sund fornuft’. Men svaret er at holde den faglige fane højt og være knivskarp i sin dokumentation, siger Socialpædagogernes næstformand, Verne Pedersen

Det er en helt grundlæggende præmis: Lovene og reglerne findes for at beskytte det enkelte menneske – og den beskyttelse kan man som socialpædagog kun være positiv over for. Alternativet er uklarhed og alt for mange subjektive beslutninger, så når tingene ikke stemmer, er der kun et at gøre: Hold den faglige fane højt.

Sådan siger Socialpædagogernes næstformand, Verne Pedersen, i en kommentar til dette blads tema om sammenstødet mellem regler og virkelighed.

– Lovgivningen udgør en slags pædagogiske færdselsregler, der gør hverdagen både sikrere og lettere for borgerne og for os som fagpersoner. Men der er selvfølgelig en række situationer, hvor det ikke hænger sammen, og hvor reglerne spænder ben for det pædagogiske arbejde. Dér er der kun én ting at gøre som socialpædagog og leder: Man må holde den faglige fane højt og dokumentere knivskarpt, hvorfor det er pædagogisk og menneskeligt det rigtige at gøre lige præcis sådan – og hvorfor det derfor giver mening at søge dispensation for reglerne, siger Verne Pedersen.

Hun advarer mod den fælde, det kan være at hælde for meget til ens egen ’sunde fornuft’:

– Det bliver hurtigt meget subjektiv – for forstår du det samme ved fornuft, som jeg gør? Og for nu at blive i billedet med færdselsreglerne, så kan det da godt være, vi har travlt, og der ikke kommer nogen. Men derfor er det jo stadig ikke i orden at køre over for rødt – det er stadig noget, der kan bringe både os selv og andre i fare.

Vi har fine forudsætninger for at kunne gøre hinanden klogere […]. Og vi har – både os politikere og som socialpædagoger i det hele taget – et vigtigt ansvar for at bringe vores viden videre

Verne Pedersen, næstformand, Socialpædagogerne

Gør hinanden klogere

Verne Pedersen peger på, at det er logisk, at tilsynene holde sig strikt til lovens bogstav – ‘alt andet ville være en farlig glidebane’, siger hun. Men der må også være en forventning om, at den viden, tilsynene opsamler om de modsætninger eller uhensigtsmæssigheder, der er i regler og love i forhold til hverdagens praksis, bliver formidlet videre til lovgiverne.

– Socialtilsynene laver jo hvert år en årsrapport. Det er meget vigtig dokumentation af praksis, og det er da vores forventning, at der bliver handlet på den viden, siger hun og understreger, at der også påhviler alle socialpædagoger et særligt ansvar:

– Som forbund og som faggruppe har vi gode muligheder for at tage de faglige diskussioner med hinanden – i de faglige selskaber, i TRIO’erne og som kolleger, og vi har oven i købet den fordel, at vi har lederne organiseret hos os. Så vi har fine forudsætninger for at kunne gøre hinanden klogere, og det giver også os som politiske repræsentanter gode muligheder for at være opdateret på erfaringerne fra hverdagens praksis. Og vi har – både os politikere og som socialpædagoger i det hele taget – et vigtigt ansvar for at bringe vores viden videre. Det handler jo om borgernes liv og levned, og det kræver, at vi hele tiden forholder os fagligt til de regler og rammer, der er på vores område, siger Verne Pedersen.

 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Dokumentation, Etik, Socialpædagogisk praksis