icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
TL_magnusB.jpg
Studiestart

Jeg har selv været en bette rod

Som kommende pædagogstuderende har Magnus Ingerslev Rasmussen en del ting med i bagagen, som man ikke kan læse sig til. Han er selv vokset op på institutioner og har på egen krop lært, hvad faste rammer og gode relationer betyder

– Jeg forventer det vilde – intet mindre.

Der bliver ikke lagt låg på begejstringen, når 35-årige Magnus Ingerslev Rasmussen skal svare på spørgsmålet om, hvad han forventer af sit kommende studie. Han er en af de i alt ca. 5.000, som i år er blevet optaget på pædagoguddannelsen – og han tager hul på sit drømmestudie på Professionshøjskolen UCN i Aalborg. 

– Jeg har i bund og grund altid godt kunnet tænke mig at arbejde med mennesker, og jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg vil søge ind på social- og specialpædagogiklinjen, når jeg kommer så langt i forløbet. Men foreløbig glæder jeg mig til at komme i gang, suge til mig af ny viden og få en masse faglige begreber og teori på plads. Og jeg glæder mig vildt meget, siger han. 

Nu vil jeg gerne arbejde med det lange seje træk, hvor man over tid opbygger et godt forhold til fx udsatte unge

Magnus Ingerslev Rasmussen, ny pædagogstuderende

Fra flaskedreng til frisør

Som barn har Magnus Ingerslev Rasmussen selv oplevet, hvordan det er at være kastebold mellem systemer og institutioner.

– I min barndom var jeg selv en bette rod. Jeg er til dels opvokset på forskellige institutioner, og jeg har på egen krop mærket, hvad mangel på faste rammer betyder for et barn. Derfor tør jeg godt sige, at jeg har en del ting med i bagagen, som man ikke kan læse sig til på et studie. Og de erfaringer tror jeg da, jeg vil få god brug for undervejs, når jeg forhåbentlig selv skal ud og arbejde med børn og unge, som oplever problemer og udfordringer i deres liv.

Allerede som 14-årig flyttede Magnus Ingerslev Rasmussen fra det nordjyske til København, hvor hans ældre bror boede.

– Jeg prøvede mig selv af som flaskedreng i Netto, og da jeg blev lidt ældre, arbejdede jeg som flyttemand og murerarbejdsmand og lavede alverdens forskellige ting. Men de seneste år har jeg hovedsageligt arbejdet som frisør og haft fem forskellige saloner.

Og frisørjobbet har sat en tyk streg under hans ønske om at arbejde med mennesker, fortæller han.

– En klipning tager en halv times tid, og i den tid er jeg jo ofte kundens psykolog og kommer helt ind under huden på folk. Det siger mig rigtig meget at arbejde med mennesker. Men jeg må også erkende, at en halv time – det er alt for lidt. Så nu vil jeg gerne arbejde med det lange seje træk, hvor man over tid opbygger et godt forhold til fx udsatte unge.

Jeg tror på, at jeg med min livserfaring kan være med til at hjælpe de unge og deres familier med at finde den bedste løsning, når de står med problemer og udfordringer

Magnus Ingerslev Rasmussen, ny pædagogstuderende

Forberedt med fagpakke

For overhovedet at blive optaget på pædagogstudiet har Magnus Ingerslev Rasmussen taget pædagog-HF-fagpakken med de fire adgangsgivende fag; dansk, engelsk, psykologi og samfundsfag. Sideløbende har han prøvet sig selv af i et længere praktikforløb på Tårnhøjskolen i Aalborg, hvor han også fik snuset lidt til socialpædagogikken. 

– Skolen ligger i et lidt belastet område, så jeg fik mulighed for at komme i kontakt med nogle af de unge, der har det svært. Jeg blev fx tilknyttet en ti-årig dreng, som klatrede rundt på tagene og var ret uadreagerende – og ham fik jeg oparbejdet en rigtig god kontakt til og fik ham i gang med at passe lektierne og skolen lidt bedre, fortæller den kommende studerende.

Forløbet har været med til at bekræfte, at pædagogstudiet er den rette vej.

– Jeg har en masse erfaringer fra min egen barndom og senest fra skoleforløbet, og nu glæder jeg mig til at få bygget den faglige ekspertise på, så jeg får viden og teori om, hvordan man bedst griber det an, når man fx arbejder med udsatte børn og unge. For det er nok den målgruppe, jeg helst vil arbejde med. Jeg tror på, at jeg med min livserfaring kan være med til at hjælpe de unge og deres familier med at finde den bedste løsning, når de står med problemer og udfordringer. 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Grunduddannelse