icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Persondata

Socialpædagog: Følge reglerne eller redde liv?

Års socialpædagogisk arbejde tabes på gulvet, når jeg på grund af GDPR ikke længere må svare på en sms fra en borger med selvmordstanker, fortæller socialpædagog Trine Ruby Jespersen

For omkring halvdelen af de udsatte borgere, som socialpædagog Trine Ruby Jespersen er bostøtte for, er sms den eneste vej at nå dem på i kritiske situationer. Og det er slut, har Fredericia Kommune indskærpet, efter at GDPR-forordningen blev indført i maj.

Får socialpædagogen en sms fra en borger med teksten ’hjælp mig, jeg har lyst til at skære i mig selv’, så skal Trine Ruby Jespersen enten undlade at svare eller skrive ’må jeg ringe?’ – hvilket oftest er formålsløst, fordi sms-kontakt er det eneste, borgerne kan overskue i situationen.

– Det er bøvlet og kompliceret. Det ødelægger alt det, som jeg og mine kollegaer har bygget op med borgerne gennem flere år. Og det kan få fatale konsekvenser, forklarer hun om relationerne til borgere med psykiatriske problemstillinger og ofte også et misbrug, som hun er bostøtte for efter § 85.

Forringet service
Trine Ruby Jespersen støtter op om hensigten med GDPR: At beskytte borgernes personlige, følsomme data. Men som det er lige nu, spænder lovgivningen ben for udsatte borgeres behov for at dele personlige og følsomme tanker med en socialpædagog – og det er et paradoks, mener hun.

 – Tidligere har vi grebet mennesker, der ellers ville falde. Nu spørger borgerne, hvorfor jeg er så ond og ikke svarer på deres sms’er, når jeg godt ved, at de ikke kan snakke i telefon, når de er i krise. Og vi har forklaret hvorfor, men det glemmer de igen, når de har det sådan, siger hun og fortsætter:

– Det er ekstremt frustrerende at vide, hvad der virker for den enkelte - og så lade være med at gøre det, fordi loven forbyder det.

Vidtrækkende konsekvenser
Sms-kontakten er en pædagogisk metode til at begrænse fx selvskade, dødsfantasier eller selvmordstanker. Men det bruges også til at påminde om lægeaftaler og møder med jobcenter, som kan have vidtrækkende konsekvenser for borgerenes helbred og økonomi. For disse borgeres liv er, udover at være præget af kaos og lav følelsesmæssig kontrol, også kendetegnet ved, at de har svært ved at planlægge, koordinere og huske.

– Når jeg ikke kan sms’e dem en påmindelse om møder eller koordinere møder på deres vegne, så får de ikke den service, de egentlig har ret til, og som ligger i det bostøtte-tilbud, som de er blevet visiteret til. For borgerne kan ikke gøre det selv, og de har ret til og behov for min støtte. Det er ikke bare frygtelig synd for den gruppe. Det er også en forringelse af den service, de modtager, siger Trine Ruby Jespersen.

Mildt sagt tude tosset
Derfor oplever hun, at borgere udebliver fra møder på jobcenter og i psykiatrien, hvilket stiller borgeren ringere end før – fx når de bliver udskrevet fra psykiatrien og skal bagerst i køen igen. På samme måde har hun også oplevet, at borgere er blevet indlagt på psykiatrisk akut-modtagelse på grund af fx selvmordstanker eller selvskade. En indlæggelse som alle kunne have været foruden, hvis hun havde kunnet sms’e med borgeren, som hun plejer.

– For jeg har deres tillid, og tillid er vigtigt for mennesker – især når de er i akut krise. Så det er mildt sagt tude tosset, lyder det fra socialpædagogen.

Hun er i god dialog med Fredericia Kommune, som anerkender problematikken, og der er et arbejde i gang med at undersøge mulighederne for at lave undtagelser i livsvigtige tilfælde. Trine Ruby Jespersen er glad for sit samarbejde med kommunen om at finde en god løsning.

– Det er vigtigt, at vi finder en måde, hvor vi ikke svigter borgerne – og samtidig overholder lovgivningen. Deres persondata skal passes på, mens vi lader dem fortælle om det, der er svært indeni. Det kan være et dilemma lige nu, om vi skal følge lovgivningen til punkt og prikke, eller om vi skal svigte borgerne. Lige nu føler jeg, at jeg svigter de borgere, jeg er sat i verden for at hjælpe. 

Kender du det?

Oplever du også, at GDPR spænder ben for dit arbejde? Eller har I fundet den gode løsning på din arbejdsplads? Så send en mail til journalist Marie Sandahl på mds@sl.dk

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis