Socialpædagogerne: Støtte og et kærligt skub
Som pædagogisk personale i IKEA skal man både tage hensyn til, at borgere med udviklingshæmning får en hverdag med udfordringer og udvikling - og til at IKEA er en forretning
Jobbet kræver både pædagogiske kompetencer og forståelse for butiksdrift. For som pædagogisk personale i IKEA skal man balancere hensynet til, at borgere med udviklingshæmning får en indholdsrig hverdag - og hensynet til, at IKEA er en forretning.
– Vi skal mødes et sted mellem rummelighed og varer, der skal sælges, siger socialpædagog Jannie Værnkjær Jensen.
Sammen med sin kollega planlægger og strukturerer hun arbejdsdagen for borgerne og vejleder dem i opgaveløsningen. Dagligt tager de udgangspunkt i, hvordan den enkelte medarbejder har det og hvilke opgaver, den enkelte kan løse med størst muligt succes. Er det i dag, at grænserne skal udfordres lidt? Eller er det i dag, opgaverne skal løses i makkerskab?
– Vores mål er at sikre borgerne livskvalitet og medansvarlighed i arbejdslivet og samtidig give dem mulighed for udfordringer og udvikling, siger socialpædagog Christian Brockdorff Sønderup.
Identitet og stolthed
Udover at tilrettelægge Patrick Strandhave Perdersen og hans kollegers opgaverne og være klar til at gribe og støtte dem, når der fx opstår uforudsete hændelser, så handler den pædagogiske opgave i høj grad om at ruste borgerne til at fungere socialt på en arbejdsplads.
Det fører til snak om fx personlig hygiejne, omgangstonen blandt kolleger og de uformelle adfærdsregler i kantinen. Alt sammen for at styrke borgernes sociale og personlige kompetencer.
– For borgerne giver det meget arbejdsidentitet og stolthed at være en del af en rigtig arbejdsplads. Vi kan se, hvordan de vokser af det. Men det stiller også krav til, at man kan begå sig i fællesskabet, og det træner vi dagligt, siger Jannie Værnkjær Jensen.
I løbet af dagen bliver der også plads til samtaler om alt muligt andet end jobbet - lige fra weekendens oplevelser til det kommende folketingsvalg. Her arbejder socialpædagogerne med at få medarbejderne til at dele historierne med hinanden og ikke kun med personalet, forklarer Christian Brockdorff Sønderup:
– Borgerne stiller mange spørgsmål, som vi skaber rum for, at de kan få svar på. Samtidig forsøger vi at gøre dem opmærksomme på de fælles interesser, som kan skabe et fælles tredje, som de kan tale sammen om, fx når vi spiser frokost eller holder eftermiddagspause, siger han.
Et anderledes job
Som ansat hos JAC Vestegnen, men med fast mødested i IKEA, er de to socialpædagoger til daglig langt væk fra deres leder og kolleger. Det stiller krav til det lille team om at give hinanden faglig sparring, være ærlige og kunne løse udfordringer på egen hånd. Og så kræver jobbet også, at man forstår tankegangen i en butik, er struktureret og lidt praktisk anlagt.
– Jeg har lært at køre med elektrisk palleløfter – det lærte jeg ikke på seminariet, siger Jannie Værnkjær Jensen.
Selv om arbejdsidentiteten er dobbelt, og man i stillingen både er ’JAC Vestegnen-menneske’ og ’IKEA-menneske’, som de siger, trives de begge rigtig godt i jobbet.
– Vores fokus ligger 100 pct. på borgerne. Vi drives af at se den stolthed, det giver dem at have et tilhørsforhold til IKEA, slutter Jannie Værnkjær Jensen.
Læs også
Job- og Aktivitetscenter Vestegnen, JAC Vestegnen, har en gruppe borgere, som hver dag arbejder i IKEA i Taastrup. Her hjælper de med at rydde op der, hvor IKEA tager imod varer, ligesom de også sørger for, at der altid er gule poser og blyanter til IKEAs kunder. Gruppen arbejder selvstændigt med støtte fra det pædagogiske personale efter behov.
Hør, hvad medarbejderen og arbejdsgiveren siger til samarbejdet.