icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Jonstrupvang02.gif
På Jonstrupvang er målet, at beboerne skal opleve størst mulig frihed i eget liv. Det oplever Maria Hjulmann Petersen, som med sin iPad kan styre både lyset og gardinerne samt åbne og lukke døren.
Fotoreportage

Skæve kroppe kræver skæve løsninger

På Bo- og aktivitetstilbuddet Jonstrupvang gør individuelt tilpassede spiserobotter og computermus, brugerstyret indretning – og iPads og stemmestyrede systemer det muligt for den enkelte beboer selv at styre hverdagens aktiviteter

Ansvar: ’Du har ringet til Jonstrupvangs bruger­styrede reception’. Sådan lyder det automatiske svar, man fremover får, når man ringer til Jonstrupvang. Om kort tid indvies en ny brugerstyret reception, som beboerne skal betjene. I dag er en af beboerne, Nicolai, i gang med at teste systemet, hvor han har ansvaret for at viderestille opkald.
Ansvar: ’Du har ringet til Jonstrupvangs bruger­styrede reception’. Sådan lyder det automatiske svar, man fremover får, når man ringer til Jonstrupvang. Om kort tid indvies en ny brugerstyret reception, som beboerne skal betjene. I dag er en af beboerne, Nicolai, i gang med at teste systemet, hvor han har ansvaret for at viderestille opkald.
Fartkontrol: ’Kører du over 5 km i timen, bliver du afsløret med en rød smiley. En grøn smiley derimod er tegn på, at du ikke kører for stærkt’, fortæller forstander på Jonstrupvang Kim Norup Frederiksen. Midt i det åbne receptionsområde hænger en hastighedsmåler, der skal være med til at sikre, at ingen beboere kører for hurtigt med deres kørestole.
Fartkontrol: ’Kører du over 5 km i timen, bliver du afsløret med en rød smiley. En grøn smiley derimod er tegn på, at du ikke kører for stærkt’, fortæller forstander på Jonstrupvang Kim Norup Frederiksen. Midt i det åbne receptionsområde hænger en hastighedsmåler, der skal være med til at sikre, at ingen beboere kører for hurtigt med deres kørestole.
Kommunikation: På Jonstrupvang er den røde tråd i alle velfærdsteknologiske løsninger, det skal gøre livet lettere for den enkelte beboer. Og det gør ’Rolltalk’ for Allan – et kommunikationshjælpe­middel til mennesker med nedsat taleevne. Med Rolltalk kan han skrive på sin tablet ved hjælp af et joystik og dermed lettere kommunikere med omverdenen. I dag skriver han fx, at han glæder sig til mandag, hvor han skal i en ny klub.
Kommunikation: På Jonstrupvang er den røde tråd i alle velfærdsteknologiske løsninger, det skal gøre livet lettere for den enkelte beboer. Og det gør ’Rolltalk’ for Allan – et kommunikationshjælpe­middel til mennesker med nedsat taleevne. Med Rolltalk kan han skrive på sin tablet ved hjælp af et joystik og dermed lettere kommunikere med omverdenen. I dag skriver han fx, at han glæder sig til mandag, hvor han skal i en ny klub.
Frihed: ’Vi har spiserobotter i alle afskygninger – designet til den enkelte beboer. Det handler om at give hver beboer friheden til selv at styre sit måltid. For der er stor personlig frihed i selv at kunne bestemme, hvad der skal på skeen – og hvornår man vil spise det, fremfor at få mad af en medarbejder’, forklarer forstander Kim Norup Frederiksen.
Frihed: ’Vi har spiserobotter i alle afskygninger – designet til den enkelte beboer. Det handler om at give hver beboer friheden til selv at styre sit måltid. For der er stor personlig frihed i selv at kunne bestemme, hvad der skal på skeen – og hvornår man vil spise det, fremfor at få mad af en medarbejder’, forklarer forstander Kim Norup Frederiksen.
Selvstændighed: ’Jeg har gode fingerkræfter, så på min iPad kan jeg styre lyset, gardinerne og åbne og lukke døren’, fortæller 38-årige Maria Hjulmann Petersen. Hun bor i lejlighed 52 – og har også en chip under kørestolen, der gør, at døren åbner automatisk, når hun kommer kørende.
Selvstændighed: ’Jeg har gode fingerkræfter, så på min iPad kan jeg styre lyset, gardinerne og åbne og lukke døren’, fortæller 38-årige Maria Hjulmann Petersen. Hun bor i lejlighed 52 – og har også en chip under kørestolen, der gør, at døren åbner automatisk, når hun kommer kørende.
Kontrol: ’Okay Google. Åbn døren’, lyder det inde fra lejligheden, hvor 21-årige Mikkel Bochmann bor. På skrivebordet ligger den lille runde dims, der gør hans liv så meget lettere. ’Google Home’, som bliver brugt til både at styre lys, åbne døre – eller tænde tv’et og sætte den nyeste film på. Alt sammen styret af Mikkels stemme.
Kontrol: ’Okay Google. Åbn døren’, lyder det inde fra lejligheden, hvor 21-årige Mikkel Bochmann bor. På skrivebordet ligger den lille runde dims, der gør hans liv så meget lettere. ’Google Home’, som bliver brugt til både at styre lys, åbne døre – eller tænde tv’et og sætte den nyeste film på. Alt sammen styret af Mikkels stemme.
Tablet: Akvariet var en af de allerførste ting, hvor der blev eksperimentret med velfærdsteknologi. ’En beboer fik ansvaret for at tænde og slukke lyset i vores akvarium via en tablet. Super enkelt – men ekstremt vigtigt for beboeren, som jo dermed fik et ansvar for, at vores fisk trives’, fortæller Freddy Segel Larsen, som er tekniker på Jonstrupvang.
Tablet: Akvariet var en af de allerførste ting, hvor der blev eksperimentret med velfærdsteknologi. ’En beboer fik ansvaret for at tænde og slukke lyset i vores akvarium via en tablet. Super enkelt – men ekstremt vigtigt for beboeren, som jo dermed fik et ansvar for, at vores fisk trives’, fortæller Freddy Segel Larsen, som er tekniker på Jonstrupvang.
Udvikling: ’For over 50 år siden opfandt en far til en beboer en løsning, der gjorde det muligt for sønnen Jørgen at læse ved hjælp af en mundstyret pind. Siden har vi fået langt mere avancerede modeller – men princippet er det samme. Beboeren bruger en mundpind til at vende siderne. Og det gør den nu 77-årige Jørgen i dag på sin iPad’, fortæller forstander Kim Norup Frederiksen, som her har hentet det ’antikvariske’ hjælpemiddel frem fra kælderen.
Udvikling: ’For over 50 år siden opfandt en far til en beboer en løsning, der gjorde det muligt for sønnen Jørgen at læse ved hjælp af en mundstyret pind. Siden har vi fået langt mere avancerede modeller – men princippet er det samme. Beboeren bruger en mundpind til at vende siderne. Og det gør den nu 77-årige Jørgen i dag på sin iPad’, fortæller forstander Kim Norup Frederiksen, som her har hentet det ’antikvariske’ hjælpemiddel frem fra kælderen.
Dokumentation: Medarbejderne bruger en samlet platform til arbejdet med beboerne – og som noget nyt har de nu mulighed for at tilgå systemet også på deres mobil. Her bruger socialpædagog Vicky Brogaard-Madsen sin mobil til at dokumentere den frokostmedicin, hun har givet Maria. ’Når jeg kan dokumentere på stedet, har jeg mere tid med borgeren, fordi jeg ikke behøver at gå ned i grupperummet og efterregistrere’, siger hun.
Dokumentation: Medarbejderne bruger en samlet platform til arbejdet med beboerne – og som noget nyt har de nu mulighed for at tilgå systemet også på deres mobil. Her bruger socialpædagog Vicky Brogaard-Madsen sin mobil til at dokumentere den frokostmedicin, hun har givet Maria. ’Når jeg kan dokumentere på stedet, har jeg mere tid med borgeren, fordi jeg ikke behøver at gå ned i grupperummet og efterregistrere’, siger hun.
Kaffetørstig: De fleste beboere på Jonstrupvang har cerebral parese, så de velfærdsteknologiske løsninger sigter ofte mod, at de skal kunne gøre flere ting selv. Som fx at lave en kop kaffe. Derfor er der i receptionen indbygget en kaffemaskine, hvor beboerne kan køre helt hen til bordet og bruge en iPad til at trykke på den knap, der giver den rigtige kop kaffe.
Kaffetørstig: De fleste beboere på Jonstrupvang har cerebral parese, så de velfærdsteknologiske løsninger sigter ofte mod, at de skal kunne gøre flere ting selv. Som fx at lave en kop kaffe. Derfor er der i receptionen indbygget en kaffemaskine, hvor beboerne kan køre helt hen til bordet og bruge en iPad til at trykke på den knap, der giver den rigtige kop kaffe.

Alle idéer prøves af

’Forvent det utænkelige’.
Sådan lyder det motto, som gennemsyrer alt på Jonstrupvang – et bo- og aktivitetstilbud under Region Hovedstaden til voksne med cerebral parese eller lignende handicap.

For standardprodukter er sjældent løsningen for de 46 beboere. I stedet er der en stor villighed til at tænke nyt, udvikle og afprøve alternative løsninger – ikke mindst inden for velfærdsteknologi.

Fra ledelsen er der 100 pct. opbakning til, at finder man en løsning, der giver en beboer mulighed for at gøre noget i dag, som vedkommende ikke kunne i går, ja så skal det prøves af. Det gør det utænkelige muligt på trods af et handicap.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Botilbud, Socialpædagogisk praksis