icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Hudsult12.jpg
På Geelsgårdskolen har børnene svære funktionsnedsættelser, og de har massivt brug for at få stimuleret følesansen gennem fysisk kontakt. – Selvfølgelig er vi lidt mere sparsomme med krammere pga. corona. Men følelsen af at blive holdt om skal børnene ikke undvære, fortæller socialpædagog Majbritt Jensen.
FOTOREPORTAGE

Den livsnødvendige nærhed

Hold afstand. Undgå fysisk kontakt, har det heddet under corona. Men med høj faglighed formår socialpædagogerne på hhv. Geelsgårdskolen og Kamager at give sårbare mennesker den omsorg, nærhed og kropskontakt, de har brug for

– Vi starter med et fodbad, og så kommer jeg og smører dine fødder ind i creme, siger socialpædagog Susan Buchard til en beboer, som skal have fodmassage. Hun har som alle andre et behov for at blive rørt ved – og på Kamager er berøring meget mere end personlig pleje. Det er følelsen af at mærke sin krop og mærke, at man er til.
– Vi starter med et fodbad, og så kommer jeg og smører dine fødder ind i creme, siger socialpædagog Susan Buchard til en beboer, som skal have fodmassage. Hun har som alle andre et behov for at blive rørt ved – og på Kamager er berøring meget mere end personlig pleje. Det er følelsen af at mærke sin krop og mærke, at man er til.
For børn med nedsat syn og hørelse er det nødvendigt at komme helt tæt på, for at man kan kommunikere. – Med corona gør vi lidt ekstra ud af det, når vi holder hånd og giver et kram. Så vasker vi hænder eller spritter af bagefter og laver en leg ud af det, lyder det fra socialpædagog Majbritt Jensen.
For børn med nedsat syn og hørelse er det nødvendigt at komme helt tæt på, for at man kan kommunikere. – Med corona gør vi lidt ekstra ud af det, når vi holder hånd og giver et kram. Så vasker vi hænder eller spritter af bagefter og laver en leg ud af det, lyder det fra socialpædagog Majbritt Jensen.
Socialpædagog Majbritt Jensen bruger en stor blød bold til at massere et af de børn, som har brug for forholdsvis hårde berøringer, for at hun kan mærke sin krop.
Socialpædagog Majbritt Jensen bruger en stor blød bold til at massere et af de børn, som har brug for forholdsvis hårde berøringer, for at hun kan mærke sin krop.

Fysisk nærvær afgørende

I Kastrup ligger Kamager – et botilbud for mennesker med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser – og i Virum ligger Geelsgårdskolen – en special­skole for børn med svære funktionsnedsættelser ​af fysisk, psykisk o​g sansemæssig karak​ter​. To tilbud under Den Sociale Virksomhed i Region Hovedstaden.

På begge arbejdspladser har medarbejderne under coronanedlukning skullet forholde sig til, hvordan man skaber nærhed, tryghed og samvær med borgerne i en tid, hvor de har måttet undvære kærtegn og kram fra deres nære. Og hvor personalet samtidig har skulle følge myndighedernes anbefalinger om at holde afstand og undgå for meget fysisk kontakt.

På botilbuddet Kamager er socialpædagog Susan Buchard i gang med en af de faste aftenrutiner.  En borger, som er spastisk og har mange smerter i sin krop, får hver aften massage, før han skal sove. – Den tætte en-til-en kontakt giver ham mere ro, end vi nogensinde har oplevet. Han falder til ro – og berøringerne hjælper ham til at mærke sin krop, fortæller hun.
På botilbuddet Kamager er socialpædagog Susan Buchard i gang med en af de faste aftenrutiner. En borger, som er spastisk og har mange smerter i sin krop, får hver aften massage, før han skal sove. – Den tætte en-til-en kontakt giver ham mere ro, end vi nogensinde har oplevet. Han falder til ro – og berøringerne hjælper ham til at mærke sin krop, fortæller hun.
– En ældre mand får hver aften dryppet øjne pga. grøn stær. Hans hverdag er plaget af mange indre dæmoner, fortæller socialpædagog Susan Buchard. – Vores fornemste opgave er at oversætte og dosere den enkelte borgers behov til handling. Og for denne borger gør dette faste aftenritual ham tryg, rolig og afslappet.
– En ældre mand får hver aften dryppet øjne pga. grøn stær. Hans hverdag er plaget af mange indre dæmoner, fortæller socialpædagog Susan Buchard. – Vores fornemste opgave er at oversætte og dosere den enkelte borgers behov til handling. Og for denne borger gør dette faste aftenritual ham tryg, rolig og afslappet.
– Mimik, god øjenkontakt, et fast tag i hænderne – alt sammen viser børnene, at ’jeg er her for dig’.  – Det er vigtigt i en tid, hvor mange børn måske har svært ved at forstå, at de ikke kan sidde på skødet og kramme helt, som de plejer, siger afdelingsleder på Geelsgårdskolen Helena Falkentoft.
– Mimik, god øjenkontakt, et fast tag i hænderne – alt sammen viser børnene, at ’jeg er her for dig’. – Det er vigtigt i en tid, hvor mange børn måske har svært ved at forstå, at de ikke kan sidde på skødet og kramme helt, som de plejer, siger afdelingsleder på Geelsgårdskolen Helena Falkentoft.
Sensorisk - Et godt alternativ til en krammer er en kædevest, der med sin tyngde giver sensoriske input til kroppen. – Det gør det lettere for pigen her både at mærke sig selv – og mærke, hvor jeg er henne, fortæller socialpædagog på Geelsgårdskolen Signe Mejdahl.
Sensorisk - Et godt alternativ til en krammer er en kædevest, der med sin tyngde giver sensoriske input til kroppen. – Det gør det lettere for pigen her både at mærke sig selv – og mærke, hvor jeg er henne, fortæller socialpædagog på Geelsgårdskolen Signe Mejdahl.
’Hej hej lille fod, er du stået op?’ synger Majbritt Jensen, mens hun blidt masserer fødder, ben, arme og overkrop. – Man bruger sig selv ekstremt meget, når man skal kompensere for de ting, vi ikke må pga. corona. Og her er sang og mimik fantastisk.
’Hej hej lille fod, er du stået op?’ synger Majbritt Jensen, mens hun blidt masserer fødder, ben, arme og overkrop. – Man bruger sig selv ekstremt meget, når man skal kompensere for de ting, vi ikke må pga. corona. Og her er sang og mimik fantastisk.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Voksenhandicap­området, Børn og unge