icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Servicedeklarationer

Din TR bliver bedre uddannet

SL satser på at gøre tillidsrepræsentanterne (TR) endnu dygtigere. Derfor er der indført servicedeklarationer, der sikrer TR konstant uddannelse og kompetenceudvikling

  • Af Kurt Ladefoged
  • 22-2005 /

–Med indførelsen af servicedeklarationer sender vi et signal ud til kollegerne på arbejdspladserne om, at vi satser på tillidsrepræsentanterne, og at TR har en helt speciel rolle på arbejdspladsen.

Det siger SL’s næstformand Benny Andersen efter at hovedbestyrelsen har vedtaget et sæt servicedeklarationer, som garanterer TR en sammenhængende vifte af uddannelse og kompetenceudvikling:

Nyvalgte bliver sikret introduktion til TR-funktionen
Alle TR bliver sikret en basisuddannelse
Der bliver holdt udviklingssamtaler for TR
Erfarne TR får efteruddannelse. Her er der tale om en tredobling af kapaciteten
Der bliver arrangeret jævnlige møder for TR

–Vi søsatte allerede på kongressen i 2002 projektet „Det drejer sig om tillidsrepræsentanten“, som hænger sammen med en kongresvedtagelse „Faglige mål for socialpædagoger“. Kort sagt så betyder det, at det er ude på den enkelte institution, man skal skabe den gode arbejdsplads. Derfor er det vigtigt, at vi har dygtige og engagerede tillidsrepræsentanter, siger Benny Andersen.

–Det betyder naturligvis også, at man ude på arbejdspladserne gør sig grundige overvejelser om, hvem der skal være tillidsrepræsentant. Samtidig vil man så også nu kunne se, hvilke tilbud SL har til vedkommende. I den forbindelse er det meget vigtigt, at medarbejderne bakker op om den TR, man vælger, så vedkommende kan få den nødvendige styrke.

–Al erfaring viser nemlig, at det er på de arbejdspladser, hvor der er et godt samarbejde mellem leder og TR, at den gode arbejdsplads udvikler sig, siger Benny Andersen og tilføjer:

–Det bliver der ikke mindst brug for i den kommende tid, hvor vores arbejdspladser på grund af kommunalreformen skifter arbejdsgiver eller bliver omorganiseret. Skal der være et markant socialpædagogisk arbejdsområde i fremtiden –og det skal der –kræver det en stærk organisering på vores arbejdspladser.
–Her er tillidsrepræsentanten en nøgleperson, fastslår Benny Andersen.

Tilfredshed hos TR
Jesper Svare hører til blandt de erfarne tillidsrepræsentanter, idet han har repræsenteret sine kolleger på Hjortholm Kostskole i Vestsjælland siden 1998. Han er meget tilfreds med de nye servicedeklarationer:

–Det er fint, at der nu bliver beskrevet et klart uddannelsesforløb for nyvalgte tillidsrepræsentanter. Og set fra mit synspunkt er det helt suverænt, at erfarne tillidsfolk nu sikres efteruddannelse. Også gennemførelse af udviklingssamtaler finder jeg meget værdifuldt, siger Jesper Svare.

Inge Klein, der er tillidsrepræsentant på Gudenåkollegiet i Tørring nord for Vejle er også glad for de nye servicedeklarationer:
–Jeg synes, det er godt, at TR bliver uddannet efter en ensartet standard i hele landet. Det har nok været lidt for forskelligt fra sted til sted. Her i Vejle har vi altid haft en kvalificeret uddannelse.

–På mange måder er de nye servicedeklarationer genkendelige ud fra min hverdag. Så de lever helt op til mine forventninger, siger Inge Klein.
De nye servicedeklarationer er beskrevet i pjecen „Tillidsrepræsentanten. Om din TR-opgave på arbejdspladsen –og SL’s visioner og service til dig“. Man kan læse mere i det nyeste nummer af „SL herude“ www.sl.dk/slherude samt downloade pjecen på www.sl.dk/servicedeklarationer.
kl@sl.dk

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter