icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Psykisk arbejdsmiljø

Det ser ikke for godt ud

Arbejdstilsynet sætter fingeren på det psykiske arbejdsmiljø på de sociale døgninstitutioner, og der er ret meget at komme efter. Men der er også me get at gøre ved det. – Godt at det bliver kortlagt, siger Socialpædagogernes næstformand

  • Af Lone Marie Pedersen
  • 09-2008 /

Det er morgen i et bofællesskab for voksne psykisk og fysisk udviklingshæmmede et sted i Danmark. Medarbejderne har travlt. Alle beboere skal have hjælp til at komme i tøjet og hjælp til at spise morgenmad for dernæst i samlet flok at blive hjulpet ud i bussen, der kører dem hen til dagtilbuddet. Arbejdspresset på den enkelte medarbejder er stort, og hvis en kollega er syg, skal de andre løbe endnu hurtigere.

Hvis der er for mange morgener på den travle måde, slider det i det lange løb på den enkelte  medarbejders psyke, og det er der kun et at gøre ved: Forebygge at det sker.

Det er det klare budskab fra Arbejdstilsynet, der har besøgt en lang række sociale døgninstitutioner for voksne.

Besøgene er et resultat af den velfærdsaftale, som regeringen har indgået med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre. Aftalen betyder, at Arbejdstilsynet skal gøre en særlig indsats inden for de brancher, hvor der er stor psykisk og fysisk nedslidning. Arbejdstilsynet skal især fokusere på ergonomi og det psykiske arbejdsmiljø. Udover døgninstitutioner for voksne gælder det også hjemmepleje, hotel, restauration, transport og rengøring.

Inden året er omme, vil Arbejdstilsynet have besøgt 1000 arbejdspladser inden for hjemmepleje og døgninstitutioner. På nuværende tidspunkt er tilsynet igennem en tredjedel af besøgene, og det billede, der tegner sig er, at der er store problemer inden for det psykiske arbejdsmiljø. En af grundene er, at forebyggelsen er utilstrækkelig. 

Der er især problemer med, at arbejdsmængden og tidspresset er for stort, blandt andet fordi der ikke er mulighed for vikarer ved sygdom, og de syges opgaver blot fordeles ud på dem, der er på arbejde. Et andet stort problem er vold fra beboerne, trusler og verbale krænkelser blandt andet fra alkoholikere, stofmisbrugere og psykisk syge. Endelig er der problemer med, at arbejdet stiller høje følelsesmæssige krav. For eksempel at skulle arbejde hele dagen uden mulighed for pauser og samtale med andre kollegaer.

Gode råd om at gøre noget
Arbejdstilsynet har afgivet 150 afgørelser om at gøre noget ved det psykiske arbejdsmiljø. Det er nu op til den enkelte institution at komme med en handleplan for, hvad der skal gøres. Og mener Arbejdstilsynet ikke, at handleplanen vil løse problemerne, bliver der afgivet et decideret påbud, som virksomheden skal følge.

- Til de døgninstitutioner, der ønsker det, giver Arbejdstilsynet en såkaldt procesvejledning om, hvordan de skal arbejde med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø, siger Trine Fonnesbæk Fritz-bøger, konsulent i Arbejdstilsynet.

- Det er vores indtryk, at virksomhederne tager godt imod en procesvejledning, og at den generelt set har haft en positiv indflydelse på kvaliteten af virksomhedens arbejde med at udarbejde tids- og handlingsplaner.

Døgninstitutionerne kan selv gøre en del for at forebygge et dårligt psykisk arbejdsmiljø, og de vigtigste områder er ifølge Trine Fonnesbæk Fritz-bøger:

- Ledelsen skal gå ind og prioritere opgaverne. Hvad skal medarbejderne nå og til hvilken kvalitet? Desuden skal ledelsen udmelde sine forventninger til serviceniveauet. Ledelsen kan bidrage til at uddele opgaverne mellem de ansatte på en hensigtsmæssige måde, så opgaverne bliver fordelt i forhold til tyngde og sværhedsgrad, og dermed også forebygge, at arbejdsmængden bliver for stor for den enkelte medarbejder. 

- Man kan desuden forebygge psykiske arbejdsskader ved at have en fælles pædagogisk tilgang til området, så alle kender retningslinierne, for eksempel for hvordan man håndterer den enkelte beboer. Endelig er det vigtigt, at der er en dialog med de pårørende om deres forventninger, og ledelsen skal melde ud til de pårørende, hvilket niveau, de kan forvente.

Trine Fonnesbæk Fritzbøger peger desuden på, at ledelsen kan give de ansatte indflydelse:

- De ansatte kan få indflydelse på deres eget arbejde og på fordeling af arbejdsopgaverne. Indflydelse på de metoder, der bliver anvendt, og på vagtskemaet, så der bliver taget hensyn til den enkelte medarbejders familieliv. Der skal være en ordentlig oplæring af nye medarbejdere og instruktion i, hvordan borgerne skal håndteres. Selv om ledelsen er en meget vigtig hjørnesten i det her, skal man ikke underkende de ansattes muligheder for indflydelse på planlægning og udførelse af arbejdet Desuden skal de ansatte hjælpe og støtte hinanden i arbejdet, siger Trine Fonnesbæk Fritz-bøger.

Har I haft besøg?
Socialpædagogerne følger med stor interesse arbejdstilsynets besøg. næstformand marie sonne: – Vi har konstateret en kraftig stigning i anmeldelser af psykisk arbejdsskader inden for hele det socialpædagogiske område, og vi ved, at der er afgang fra faget, fordi medlemmerne psykisk bliver slidt op. der er således al mulig grund til at gøre noget ved arbejdsmiljøet.

- Men det er ikke nok med en seriøs afdækning af området, det skal også følge op med ressourcer til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø, siger marie sonne. arbejdstilsynets kan ikke oplyse, hvilke døgninstitutioner, man har besøgt, så det er umuligt at få et samlet overblik over området. derfor har socialpædagogerne sendt brev til samtlige ledere, tillidsrepræsentanter og sikkerhedsrepræsentanter om at give besked til forbundet, hvis deres institution har haft besøg af arbejdstilsynet.

Marie Sonne: – det er vores håb, at vi kan få et samlet overblik over, hvor problemerne er, og at vi i fællesskab med danske regioner og Kommunernes landsforening kan gøre noget ved det. Læs mere på www.sl.dk/atbesøg2008

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Arbejdsmiljø, Døgntilbud, Tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter