icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Arbejdsmiljø

Syge chefer får syge medarbejdere

Chefen er rollemodel for medarbejderne – også når det gælder sygefraværet, viser undersøgelse

  • Af Lone Marie Pedersen
  • 17-2009 /

Er din chef tit syg, så “smitter” det måske af på dig, så du også tit vælger sengen frem for kontorstolen.

Det er en af konklusionerne i en undersøgelse fra Handelshøjskolen, Århus Universitet.

Den nærmeste ledelse og  arbejdspladsens kultur har stor betydning for sygefraværet, som inden for det offentlige ligger cirka 50 procent højere end i private virksomheder med 12,6 fraværsdage pr. medarbejder om året i det offentlige mod cirka 8 dage i det private.

Adjunkt Ann-Kristina Løkke Nielsen har i sin ph.d.-afhandling brugt sygefraværsdata over 10 år i forhold til 17.000 ansatte i en stor dansk kommune.

Hendes undersøgelse viser, at der er en nøje sammenhæng på institutionslederes og souschefers fravær på børnepasningsområdet og menige medarbejderes fravær.

Ved at observere ledernes fraværsadfærd lærer medarbejderne, hvad der er acceptabelt og justerer helt naturligt deres egen adfærd efter denne norm. På den måde er ledere og souschefer med til at skabe en bestemt fraværskultur, siger Ann-Kristina Løkke til Jyllands-Posten, og fortsætter:
– Tallene viser meget store udsving institutionerne imellem. Nogle steder melder de ansatte sig syge gennemsnitligt 10 gange årligt. Undersøgelsen viser også en overraskende sammenhæng mellem kønsfordelingen og sygefravær – ansatte med en mandlig mellemleder  er mere fraværende, end hvis lederen er en kvinde.

Det forklarer Ann-Kristina Løkke Nielsen med, at jo flere karakteristika, man deler med sin leder, jo mere loyal er man, og det gælder både alder og køn. Kurt Klaudi Klausen, ekspert i offentlig ledelse, Syddansk Universitet, kalder undersøgelsens resultater for uhyre interessante. Han siger til Jyllands-Posten:
– Lederne er rollemodeller for deres medarbejdere, og hvad enten deres fravær skyldes sygdom/stress eller blot ligegyldighed, har det stor betydning for det samlede sygefravær.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Arbejdsmiljø